Je doet de sollicitant een aanbod, er volgt een onderhandeling en misschien is er nog wat overtuiging nodig. Het doel is natuurlijk het bereiken van overeenstemming over de arbeidsvoorwaarden. Dat zorgt voor een basis van een goede en gelukkige samenwerking begint. Zorg dat je goed bent voorbereid, zodat deze fase snel en succesvol doorlopen kan worden. In dit proces een kandidaat verliezen is zonde van de tijd en energie die er al in is gestoken.
Manage de verwachtingen: extern én intern
Verwachtingsmanagement speelt een belangrijke rol voor het succesvol doorlopen van deze fase. Zorg dat je hier al mee begint bij de start van het proces. Voordat de kandidaat gaat solliciteren, wil je al kunnen laten weten welke arbeidsvoorwaarden op de functie van toepassing zijn. Sluiten de arbeidsvoorwaarden niet aan bij de verwachtingen, dan kan het maar beter in een vroeg stadium duidelijk worden. Dit bespaart alle betrokkenen tijd, energie en een gevoel van teleurstelling.
Werk samen met HR om arbeidsvoorwaarden inzichtelijk te krijgen en stem af in welke vorm hierover gecommuniceerd wordt. Jouw werkenbij-site is dé bron voor deze informatie. Benoem de arbeidsvoorwaarden bij de vacature of maak een aparte pagina met informatie. Transparantie is key en dat betekent geen “marktconform salaris”, maar een bedrag of een range. Toets de verwachtingen van de sollicitatie tijdens de intake of het eerste gesprek nogmaals en luister goed naar de sollicitant. Zie het als een extra bevestiging dat jullie nog steeds aligned zijn op arbeidsvoorwaardelijk vlak.
Verwachtingsmanagement is intern ook belangrijk. Je straalt professionaliteit uit naar de sollicitant door duidelijk te zijn over de stappen in het proces en de rollen van de mensen die er intern bij betrokken zijn. Het gaat hier over arbeidsvoorwaarden en een contract. Dat is een belangrijk moment voor de sollicitant. Luister goed naar vragen, informeer over complexe thema’s (pensioen) en begeleid jouw sollicitant waar nodig. Zet dus alle middelen in om in de laatste fase die positieve candidate experience te behouden. Een goed doordacht hiring proces heeft alleen maar voordelen. Denk aan:
- Een hogere conversie. Met transparantie over de arbeidsvoorwaarden doet jouw organisatie aan goed verwachtingsmanagement, minimaliseer je het risico op teleurstelling en daarmee afhakers.
- Een kortere doorlooptijd. Een consistent proces met duidelijke taken en rollen zorgt voor effectiviteit waardoor je sneller dat gewenste akkoord bereikt.
Tips voor een succesvol hiring process
Start met een 0-meting. Breng de resultaten in kaart en concludeer wat er ontbreekt of wat beter kan. Analyseer vervolgens de risico’s, bottlenecks en signaleer verbeterpunten. Verzamel data en blijf daarmee het proces continue verbeteren. Onderstaande checklist omvat de must haves voor een succesvol hiring process:
- Zijn er gestandaardiseerde arbeidsvoorwaarden? Welke zijn primair en welke secundair?
- Zijn de arbeidsvoorwaarden inzichtelijk gemaakt? Is er een personeelshandboek?
- Wie stelt het aanbod op? Wie zijn er betrokken bij de totstandkoming van het aanbod (Recruiter, Hiring Manager, HR). Hoe wordt het aanbod gecommuniceerd?
- Wie doet de onderhandeling? Wie kan de inhoudelijke vragen (lease, pensioen, verzekeringen) beantwoorden?
- Wie stelt het contract op? Hoe wordt dit gedeeld met de sollicitant? Is er een vast tekenmoment? Welke indiensttredingsformulieren zijn er van toepassing?
- Wat gebeurt er wanneer een sollicitant toch niet voor jouw organisatie kiest? Wordt deze data geborgd? Zijn er trends te signaleren? Wat doe je met deze feedback?
In de volgende blog gaan we in op stap 8 van het Recruitment Success Framework “Pre-onboarding”. Hier lees je hoe je er als organisatie voor zorgt dat een werknemer zich snel thuis voelt.