Recruitment Process Outsourcing (/Orchestrating)
Het kiezen voor een RPO is een grote stap die onzekerheden met zich mee kan brengen. Bij outsourcing zijn organisaties bang de controle te verliezen. Maar het tegenovergestelde is waar, je haalt een partner in huis, geen leverancier.
Wanneer je alleen maar vacatures wilt vullen heeft jouw RPO geen toegevoegde waarde, deze waarde zit in de volledigheid van het proces.
Even voor de mensen achterin:
RPO is de recruitment oplossing voor organisaties met een constante wervingsbehoefte of die een flinke groei door willen maken. Al vanaf 20 vacatures is deze aanpak interessant. Deze 15 vacatures in laten vullen door eigen HR-medewerkers die eigenlijk een andere functieomschrijving hebben, is geen haalbare kaart meer.
Binnen een organisatie is er op de recruitment afdeling vaak behoefte aan versterking op meerdere vlakken en wordt er wel eens gedacht dat iedere recruiter dat op kan vangen. Want een recruiter is een recruiter, toch? Maar vergis je niet in alle specialismes die er ook in dit vak van toepassing zijn. Denk bijvoorbeeld aan de experts op het gebied van recruitment strategie, employer branding, sourcing, job-marketing of recruitment data.
Deze experts kan je proberen te vinden via een werving- & selectiebureau of je zet een interim recruiter in. Maar hiermee pak je slechts een symptoom aan, terwijl het overkoepelende recruitment probleem dan nog steeds niet wordt verholpen. Dat is dweilen met de kraan open. Wanneer je met een RPO aan de slag gaat, haal je een heel team in huis en komen alle losse expertises samen. Dat is wat een RPO zo waardevol maakt.
RPO is tegenwoordig haast een hippe term en daardoor een must om aan te bieden, ongeacht of je een nou een marketing- sales- of recruitment bureau bent. Maar het is geen dienst die je er even bij doet en voor iedereen te verwerkelijken is. RPO doelt op verduurzamen, de organisatie helpen recruitment op zo’n manier in te richten dat ze het later zelf kunnen doen.
Bij een RPO komt er een team van experts op hun vakgebied samen om te werken aan jouw recruitmentprobleem.
Wat maakt een RPO succesvol?
Door de wildgroei aan RPO-aanbieders kan het lastig zijn om te weten waar je nou eigenlijk naar op zoek bent. Wij hebben op een rijtje gezet waar een succesvolle RPO in onze ogen aan moet voldoen. Het is een handig lijstje (vinden wij zelf) om in gedachten te houden wanneer jij de jacht opent naar de juiste partner:
Een heldere strategie
Recruitment is geen klein onderdeel van HR, het is een vak apart. Dit vereist ook een aparte strategie, hoe helderder hoe beter. Bij een goede RPO is er een strategie bepaald voor de korte (hires realiseren) en lange termijn (recruitment fundament bouwen). Het advies voor deze strategie volgt niet (alleen) vanuit het onderbuikgevoel, maar vanuit harde data.
Trust the process
Het heet niet voor niets Recruitment PROCESS OUTsourcing. Logisch dat jij niet zomaar de teugels laat vieren, het is fijn om te weten wat de plannen zijn en hoe die in de praktijk werken. Jouw vaste werkwijze hoeft niet overboord gegooid te worden, enkel omdat een externe partij ondersteuning biedt op het recruitmentvlak. Een goede RPO-dienstverlener kijkt goed naar jouw werkwijze en zal veranderingen op een geleidelijke manier aanbrengen in de organisatie. Maar, geef ze wel wat vertrouwen. De juiste partij heeft alle kennis in pacht om jouw organisatie verder te helpen.
Samen succesvol
En nee, dit is niet de zoveelste loze kreet. Want je moet het écht samen doen. Het RPO-team is er om de strategie en processen op te zetten, te implementeren en daarna het stokje weer over te dragen aan jou. Letterlijk samen succesvol en niet ‘u vraagt, wij draaien’.
Naast dat jij en het RPO-team vier handen op één buik zijn, is er ook een mooie samenwerking tussen alle verschillende specialismen. Zet je alleen in op Employer Branding, maar niet op sourcing? Dan loop je succes mis. De kracht zit ‘m in het stuk wanneer deze samenkomen. Een campagne optuigen en een junior recruiter alles laten afhandelen is geen RPO. In een succesvol RPO-team komen alle facetten van recruitment samen en dragen bij aan het grotere geheel.
Communicatie is key
Ze zeggen wel eens ‘hoop is uitgestelde teleurstelling’. Jij denkt dat jouw interimmer alles onder controle heeft en zowel de recruitmentstrategie uitrolt én die nieuwe online campagne wel even in de lucht gooit. Terwijl de desbetreffende recruiter omkomt in het werk tientallen rollen open heeft staan en door de bomen het bos niet meer ziet. Een open deur, maar goed stakeholdermanagement essentieel. Een goede RPO kenmerkt zich dan ook met transparante communicatie. Vooraf zijn de verwachtingen uitgesproken en tussendoor vinden er regelmatig updates plaats vanuit het RPO-team die de organisatie meeneemt in het besluitvormingsproces. Iedereen moet ‘on board’ zijn om een succes te maken van dit proces. Daarnaast geeft een goed RPO-team de organisatie niet het gevoel dat zij overbodig zijn.
Show-off
Het RPO-team laat jouw inzichten zien die je nog niet eerder had over de markt en zelfs je eigen bedrijf. De expertise druipt ervan af. Hoe ziet de huidige arbeidsmarkt eruit? Hoe wordt jouw organisatie onder de doelgroep gezien? Zijn jouw arbeidsvoorwaarden nog up to date en resoneren die met jouw toekomstige werknemers? Zij weten ervan af en strooien ook nog in de rondte met de laatste tips en tricks rondom bijvoorbeeld tooling.
Though love
Het is misschien even niet leuk, maar een goede RPO-lead is niet bang om af en toe ‘nee’ te verkopen. Zij hebben het beste voor met de organisatie, de strategie en de veranderingen die het team teweegbrengt kan soms voor wat wrijving zorgen. Zo worden er vooraf (voor de nulmeting) geen beloftes gedaan, als het niet zeker is dat die waargemaakt kunnen worden. Dit is niet altijd wat je als organisatie wilt horen, maar de keuzes die zij maken zijn goed onderbouwt.
Leg deze punten naast jouw groeiwensen en houd ze in gedachten tijdens je ontdekking naar de match made in heaven.
RPO done right by Timetohire
Jij wilt groeien en je weet toevallig dat de overburen de grootste moeite hebben met hun stoelen vullen. Zo heeft iedere organisatie andere bedrijfsdoelen en andere groeipijnen. Daarom is het niet mogelijk een kant en klare maaltijd te serveren, ieder bedrijf verdient een speciale aanpak en flexibiliteit. Dat weten we bij Timetohire maar al te goed en daarom is het zo waardevol dat wij ruim 100 recruitment experts klaar hebben staan om die flexibiliteit te waarborgen. Bij iedere klant een andere uitdaging, dus een andere aanpak. Wat wel altijd hetzelfde is: de gepassioneerde recruiters. Oja, en het Framework.
Zoveel organisaties, zoveel uitdagingen. Ondanks dat is het recruitmentplan in de basis overal hetzelfde en pakken wij deze aan volgens het bewezen Recruitment Success Framework (downloaden maar). De manier waarop deze stappen worden uitgevoerd is afhankelijk van het bedrijf en worden door de experts naar eigen specialisme/inzicht toegepast. Dit proces is bewezen en wij werken er zelf natuurlijk ook mee, zo zijn wij in vijf jaar tijd van 4 naar 100(!) werknemers gegroeid.
Wij doen vooraf geen beloftes die wij niet na kunnen komen. Je kunt die beloftes pas maken wanneer de gehele situatie in kaart is gebracht. Dit in kaart brengen gebeurt tijdens de Nulmeting. De organisatie wordt gescand en er wordt gekeken waar de Quick Wins en waar de Big Wins zitten.
Met deze opgedane informatie gaat de RPO Lead aan de slag, het recruitmentplan wordt geschreven met een bijbehorende roadmap. Deze wordt wordt met jou gedeeld en daarna gaat het team aan de slag. Tijdens dit proces is stakeholdermanagement heel belangrijk. Er wordt regelmatig ingecheckt met het team zowel intern als extern of alles op schema loopt en of er obstakels zijn ondervonden. Het is belangrijk iedereen mee te nemen in de plannen en de voortgang, dus jij en je team zijn volledig op de hoogte van de ontwikkelingen en eventuele drempels.
Frustrerend, bij sommige profielen lijkt het wel alsof ze niet gevonden wíllen worden. Recruitment Marketing is één van de dingen die Timetohire uniek maakt als RPO-dienstverlener. In combinatie met de sourcing specialist en de rest van het team fixen zij het om zelfs de meest goed verstopte profielen te bereiken. Alle verworven kennis en ontwikkelingen tijdens het proces worden gedeeld met jouw team en natuurlijk de nieuwe hires. Het RPO-team werkt met jouw programma’s, tools en data, dus alle opgedane informatie is en blijft van jou.
Wij vinden dat recruitment een plek aan de directietafel verdient. Recruitment is zoveel meer dan een klein onderdeel van HR waar je nieuwe mensen binnen wilt halen. Wanneer een bedrijf de gewenste cijfers niet haalt wordt er vaak vooral naar finance gekeken, maar hoe zit het met de cultuur, je Employer Brand of ben je wel te vinden door de doelgroep. Dat is waar RPO het verschil kan maken en de organisatie helpt te groeien.
—
Timetohire behoort tot de grootste RPO-spelers op de markt met als kern recruitment. Wij gaan te werk met een duidelijke visie voor deze branche, Milad Zandi deelt deze visie in dit interview met MT Sprout. Binnen Timetohire zijn er ruim 100 ervaren recruiters in dienst, met allemaal hun eigen specialisme. De kwaliteit van de dienst staat boven alles, deze wordt gewaarborgd door alleen met eigen mensen te werken en niet met ZZP’ers. Hierdoor is de saamhorigheid groot, in slack-channel #durftevragen staan er altijd 100+ recruiters voor je klaar. In het channel #faalkanaal kan je kwijt dat je voor de derde keer deze week je sleutels kwijt bent, doe je dit liever in person? Sluit aan bij de Fuck Up Lunch, wij delen lief en leed.
Is jouw nieuwsgierigheid gewekt, zijn jouw HR-medewerkers overwerkt of sta je aan de vooravond van een epic groei binnen jouw bedrijf? Neem een kijkje op onze RPO pagina en kom met ons in contact, wij denken graag met je mee.