Slechte employer branding kost geld
Het zoeken naar een baan gebeurt online. Uit onderzoek blijkt dat 69% van de werkzoekenden weigert te solliciteren bij een werkgeversmerk met een slechte reputatie. De online reputatie en employer branding van jouw organisatie is dan ook ontzettend belangrijk. Het is bovendien zo dat een slechte online reputatie en online zichtbaarheid voor een stijging in de recruitment kosten zorgt. Op jaarbasis wordt dit geschat op zo’n 40 – 50% aan extra kosten. Je kunt met hetzelfde budget en een goed employer brand twee keer zoveel mensen aannemen.
De Fanployer scan
Om de kracht van je employer brand en online zichtbaarheid aan te tonen, hebben wij de scan van Fanployer geïntegreerd in onze recruitment scan. Zo bieden wij een unieke win-win oplossing waarbij we alle facetten van recruitment analyseren.
Met de scan van Fanployer krijg je inzicht in de belangrijkste succesfactoren binnen de online presence voor jouw organisatie. Denk hierbij aan inzicht in:
- Jouw reputatie.
- De kracht van jouw werkgeversmerk.
- De candidate experience van jouw sollicitanten.
- Een vergelijking van jouw score met twee belangrijke concurrenten.
Implementeer de big- en quick wins
Na de recruitment scan volgt een actieplan met verbeterpunten. In dit actieplan staan big- en quick wins. Die zorgen ervoor dat jouw werkgeversmerk – en daarmee je online reputatie – wordt versterkt. Door alleen al de quick wins te implementeren, zul je zien dat dit je zo’n 20% meer sollicitanten op zal leveren. Met een goede employer branding zul je dus merken dat je veel succesvoller bent in het pro–actief werven van kandidaten.
Het Recruitment Success Framework
Het Recruitment Success Framework van Timetohire bestaat uit een strategisch recruitment plan met negen stappen die essentieel zijn om van recruitment een succes te maken. Met dit framework kun je als organisatie een succesvolle vertaalslag maken van bedrijfsstrategie naar recruitmentstrategie. De ROI en impact op het hele recruitmentproces kunnen op die manier direct worden gemeten.
De eerste drie stappen van dit framework zijn strategy & alignment, awareness & interest. Bij dit stuk speelt de Fanployer scan een essentiële rol. Zorg voor afstemming en helderheid binnen een organisatie. Verhoog daarnaast de zichtbaarheid door te werken aan een sterk employer brand en een heldere visie. Zorg er tot slot voor dat je vacatures verspreidt op de kanalen waar je de juiste doelgroep aantrekt.
De online presence en je employer brand vormen een heel belangrijk onderdeel van Het Recruitment Success Framework. Ze zorgen ervoor dat kandidaten voor jou kiezen en niet voor de concurrent. Zie jij het zitten om de cost per hire met 40% te verlagen en aan een sterk werkgeversmerk te bouwen? Ben jij straks de grootste concurrent in de war on talent? Download ons volledige Recruitment Success Framework of neem direct contact op met Felix de Kruijff (felix.dekruijff@timetohire.nl).
Door Frederique Thans, Recruitment Marketeer bij Timetohire.