“Life is what happens to you, while you’re busy making other plans”
Het is alweer een tijdje geleden dat mijn eerste blog over “remote werken” online is gekomen. Ik zou drie maanden remote gaan werken in New York (John Lennon’s tweede thuis) en daar drie blogs over schrijven, zo was de planning. Maar zo rond de tijd dat ik mijn tweede blog over remote werken wilde afmaken moest ik plotseling snel terug naar Nederland, waardoor het schrijven van blogs op een zeer laag pitje kwam te staan. Maar nu ik ondertussen bijna twee maanden terug in Nederland ben vind ik het wel tijd om mijn tips over remote werken met jullie te delen. Alvast een eerste “kleine” tip: regel je verzekeringen goed, want dat heeft enorm geholpen om binnen no-time in het vliegtuig terug te zitten.
Remote Werken Tip 1: Just Do It!
Om gelijk maar even mijn favoriete Amerikaanse sportmerk te quoten (#nospon).
Mocht je erover nadenken om tijdelijk remote te gaan werken, twijfel niet maar doe het gewoon, en wel zo snel mogelijk want ik heb een geweldige tijd gehad in New York.
Het tijdelijk gaan wonen en werken in the Big Apple stond al heel lang in de planning maar werd door Covid-19 steeds uitgesteld. Omdat je toen nog niet direct vanuit Schengengebied naar Amerika mocht vliegen – er moest 2 weken tussen zitten – was het relatief rustig in New York. Tot ver in november bleef het relatief warm. En terwijl Nederland stapje voor stapje strengere maatregelen invoerde bleef in New York alles open. Wekelijks genoten we o.a. van het uit eten gaan, het bijwonen van sportwedstrijden in volle stadions, het bezoeken van musea en ook gewoon het rondwandelen in zo’n bruisende stad.
Remote Werken Tip 2: Zeg nergens “Nee” tegen
Deze tip kreeg ik van de oprichter/beheerder van de website en Facebook community Newyork.nl, die ik toevallig tegenkwam tijdens het kijken van een Champions League wedstrijd van Ajax in de Legends Sports Bar. Als je een weekje ergens naartoe gaat zit je week propvol toeristische dingen. Emigreer je voor een jaar of langer dan ga je proberen een eigen leven op te bouwen ergens. Met drie maanden blijft alles nieuw en spannend en ben je ergens lang genoeg om op een gegeven moment locals tegen te komen die je, zeker in de VS, uitnodigen voor een evenement of zelfs bij hen thuis. Door nergens nee tegen te zeggen kom je op onbekende plekken en in onverwachte situaties die je verblijf nog meer kleur geven.
Remote Werken Tip 3: Wacht niet met digitale koffiedates
Eindelijk een tip die te maken heeft met het werken op afstand. Ik raad iedereen aan om direct vanaf het begin actief koffiedates met collega’s in te plannen. Het is iets dat we eigenlijk met de lockdowns al geleerd hebben en waar ik te makkelijk over heb gedacht. Het was nu niet zozeer omdat ik het huis niet uitkwam en menselijk contact miste met mijn recruitment collega’s, maar ik merkte wel dat ik het gevoel kreeg dat ik niet goed wist wat er speelde bij Timetohire op de werkvloer in Nederland en Curaçao. Zodra ik me dit realiseerde ben ik digitaal koffie gaan drinken met nieuwe collega’s die ik nog niet (echt) kende en dat was erg fijn. Zo blijf je tijdens het remote werken toch vanop afstand de verbinding op zoeken en ik merkte dat mijn recruitment collega’s het gewoon ook heel leuk vonden om te horen hoe ik het remote werken ervaarde. Met de juiste tools is dit prima te doen.
Remote Werken Tip 4: Ga bij andere bedrijven op kantoor werken
Dit is iets wat ik mezelf had voorgenomen in de aanloop naar ons initiële verblijf in 2020 en dat ik helaas niet heb kunnen doen in 2022. Ik heb her en der een balletje opgegooid maar ook in New York waren er veel organisaties die met een beperkte bezetting op kantoor werkten. Dan begrijp ik goed dat je die werkplek liever aan een eigen collega beschikbaar stelt dan aan mij. En misschien zat er ook nog wel iets juridisch achter, bang dat ik ze misschien zou aanklagen als ik besmet zou raken na een bezoek aan een kantoor, wie weet.
Maar het lijkt mij enorm waardevol om in het buitenland bij andere bedrijven een kijkje in de keuken te kunnen nemen dus ik vind het heel erg jammer dat me dit niet gelukt is. Ook contact leggen met bijvoorbeeld digital nomads kan heel interessant zijn, zij kunnen je veel tips geven hoe het is om locatie afhankelijk te werken en wat je juist wel of niet moet doen.
Remote Werken Tip 5: Houd rekening met het effect dat het tijdsverschil heeft op je werk
In Nederland is het 6 uur later dan in New York. Het grootste effect dat dit had op mijn werk is dat ik geen eigen project had toen ik in New York zat. Ik ondersteunde vooral andere recruitment collega’s op hun RPO’s. Dat betekende in de praktijk heel veel sourcen. Geen probleem dacht ik, ik vind sourcen namelijk best leuk en het maakte het mogelijk om in New York te werken. Maar na 6/7 weken alleen maar sourcen wist ik wel heel zeker dat ik bij terugkomst in Nederland graag weer een eigen project wilde gaan oppakken. Dus denk vooraf goed na over welke impact het tijdsverschil heeft op welke taken en verantwoordelijkheden te doen zijn voor jou.
Verder ben ik niet echt iemand die normaliter vroeg start met werken, ik probeer wel ’s ochtends voor het werk te sporten en ben dan pas tegen 9.30 uur echt productief. Vanwege het tijdsverschil heb ik dat aangepast. Iedere werkdag zat ik uiterlijk om 8.00 uur achter m’n laptop, vaak ook direct in een meeting/call want dan was het in Nederland al twee uur ’s middags. Vanaf het begin heb ik wel mijn best gedaan om niet te makkelijk nog vroeger calls in te plannen. Ik wilde voorkomen dat ik op den duur dagelijks rond 6.00 uur zou moeten inbellen. Ik heb gelukkig geen ochtendhumeur maar om 6.00 uur ben ik gewoon niet op m’n scherpst. Mijn Timetohire collega’s vonden dit gelukkig geen probleem.
Remote Werken Tip 6: Houd rekening met meer flexibele werkuren
Als je in het buitenland werkt wil je natuurlijk zoveel mogelijk zien en meemaken. In New York ben ik gaan kijken naar verschillende optochten zoals de Macy’s Thanksgiving Day Parade en de Veteran’s Day Parade. Ook heb ik opnames bijgewoond van ‘The Tonight Show starring Jimmy Fallon’ en ‘The Late Show with Stephen Colbert.’ En ik wilde de Europese wedstrijden van Ajax dus niet missen. Dit vond allemaal overdag plaats, wat betekende dat ik wat uren in moest halen op andere momenten. Vaak werkte ik dan ’s avonds wat langer door maar ook koos ik er af en toe voor om in het weekend nog wat te werken. Dat moet je dan zelf wel oke vinden, en je partner natuurlijk ook als je daarmee in het buitenland bent. Dit is zowel een voordeel als een nadeel aan remote werken, maar als recruiter is dit prima te doen.
Neem contact op als je ook remote wilt werken!
Dit waren de tips die ik aan iedereen zou geven die erover nadenkt om remote te gaan werken vanaf een locatie met een aardig tijdsverschil.
Wil je nou meer weten, heb je specifieke vragen of ben je benieuwd naar de mogelijkheden bij Timetohire, voeg me dan toe op Linkedin of plan een korte call in met me via deze Calendly-link. Wil je meer weten over hoe ik het heb geregeld met mijn werkgever? Lees dan mijn eerste blog