Het einde van het jaar is in zicht, wat betekent dat veel mensen beginnen met een terugblik op het afgelopen jaar. Wanneer we terugkijken op het afgelopen jaar, zien wij vooral een arbeidsmarkt die steeds krapper wordt en waar de concurrentie moordend is. Toch zijn er manieren om binnen recruitment voor te blijven lopen op je concurrenten en technologie speelt hier duidelijk de hoofdrol in! Hoewel technologie steeds beter wordt ingezet om slimmer te werven (én werken!), verwachten wij dat de inzet van technologie alleen maar slimmer wordt! Daarom pakken wij onze glazen bol erbij en voorspellen wij de inzet van technologie in de toekomst van Recruitment
Gamefication en Virtual Reality
Binnen recruitment heeft gamification de afgelopen jaren aan een enorme opkomst gewerkt en wordt het steeds vaker ingezet als assessment. Een groot voorbeeld daarvan is de case van Domino’s!
Maar wat als je Virtual Reality zou kunnen inzetten om gamification nog realistischer te maken? Ook Virtual Reality (VR) is namelijk bezig met een sterke opmars en heeft zijn voordeel inmiddels bewezen: het biedt een hogere betrokkenheid en focus maar ook komt het ook persoonlijker over op kandidaten en zijn de resultaten beter meetbaar. Hoe tof zou het dus zijn als je met een VR-bril een sollicitatie kan doen voor jouw dreamjob?
Augmented- en mixed Reality
Om door te pakken op Virtual Reality; ook Augmented- en Mixed Reality zullen een sterke toegevoegde waarde gaan krijgen. Met de nieuwe (of oude – het is maar hoe je het bekijkt) corona maatregelen is hybride werken een feit. Dit heeft natuurlijk grote gevolgen voor het recruitmentproces, zeker omdat steeds meer bedrijven een (volledig) online recruitmentproces hebben. Hoewel dit ontzettend snel schakelt, is er één nadeel: een mindere binding met het bedrijf. Het zou natuurlijk geweldig zijn om deze binding te vergroten door middel van Augmented- of Mixed Reality. Denk maar aan een virtuele rondleiding via VR of een sollicitatiegesprek door middel van ‘holoportation’: real-time holografische communicatie. De mogelijkheden zijn eindeloos!
Artificial intelligence
En als laatste: Data! Data wordt steeds vaker gezien als het nieuwe goud. Artificial Intelligence, oftewel AI, wordt steeds vaker ingezet om te voorspellen of automatiseren. Dus waarom niet binnen recruitment? Iedereen kent namelijk wel de tijd die het kost om feedback in te vullen na een sollicitatiegesprek. Het duurt altijd langer dan je van tevoren verwacht. Dus wat als AI een virtueel sollicitatiegesprek (bijvoorbeeld via Teams) zou analyseren, samenvatten én een conclusie zou trekken uit het gesprek? Het vraagt wel om veel data maar de mogelijkheden zijn er zeker.
Technologie zal een grote rol spelen in de ontwikkeling van Recruitment. Of het daarmee de Recruiter zal vervangen? Dat zeker niet! Toch zal het ons werk een stuk makkelijker én slimmer kunnen maken. En wie wil dat nou niet?