Van sourcing naar inbound recruitment
Jessica van der Vaart vertelt dat het recruitmentvak veranderd. “We houden ons vooral bezig met de vraag hoe we mensen kunnen verleiden om bij ons te solliciteren. In plaats van actief kandidaten te zoeken, wil je als organisatie het liefst dat kandidaten jóu vinden. Ik doe dit bijvoorbeeld met wervingscampagnes via Facebook en Instagram. Zo werk ik aan ‘employer branding’; je maakt je doelgroep bewust van jou als werkgever. De rol van recruiter verandert zo gedeeltelijk in een marketingrol.”
Ruben: “Een belangrijk voordeel van een sterk werkgeversmerk is dat de kwaliteit van je hires verbetert.”
Ruben Thenu voegt toe: “Je ziet in het rapport dat de meeste recruiters in de toekomst meer inbound recruitment zullen doen. Een voordeel van een sterk werkgeversmerk is dat de kwaliteit van je hires verbetert. Je hoeft de kandidaat niet te overtuigen van jou als werkgever, dat is hij namelijk al voordat hij solliciteert.”
Generalist versus specialist
Is de toekomstbestendige recruiter een generalist of kun je je beter specialiseren? Ruben denkt dat dit afhangt van het type organisatie. “Bij een grote organisatie zie je eerder specialisten dan bij een kleiner bedrijf waar je met twee recruiters zit. In het laatste geval is het juist handig als je van alle specialismes iets af weet.”
Geen toekomst zonder data
Tech-, data- en ICT-kennis zijn volgens het onderzoek onmisbaar voor de recruiter van de toekomst. Jessica bevestigt dit: “Als je data goed kunt analyseren, is dit heel waardevol voor je onderbouwing richting je opdrachtgever. Zo maak je inzichtelijk welke recruitmenttools- en campagnes goed werken en het investeren waard zijn.”
Jessica: “Met data-analyse laat je zien dat je recruitmentactiviteiten het investeren waard zijn.”
Een robot als recruiter?
Ruben: “Om future proof te blijven binnen recruitment zul je de technische ontwikkelingen moeten blijven volgen. Zo zal het sourcingstraject steeds meer geautomatiseerd worden. Denk aan chatbots, voicebots en software die kandidaten voor je vindt. Hierdoor houd ik tijd over voor gesprekken, waar ik als recruiter juist van toegevoegde waarde ben. Immers, als je werkt als een robot word je ook vervangen door een robot.”
Ruben: “Als je werkt als een robot word je ook vervangen door een robot.”
Volgens Jessica is ook stakeholdermanagement een recruitmenttaak die een robot niet kan overnemen. “In mijn rol adviseer ik opdrachtgevers bijvoorbeeld over het wervingsprofiel en help ik ze bij het selecteren van de juiste kandidaat. Het typisch menselijke ‘onderbuikgevoel’ dat hier soms belangrijk is, kan een robot niet overnemen.”
Futureproof met Timetohire
Zijn de recruiters van Timetohire klaar voor de toekomst? Jessica denkt van wel: “Ik kijk in mijn werk altijd vooruit en doe actief aan data-analyse. Ik doe veel onderzoek naar redenen waarom mensen solliciteren, waar ze vandaan komen en wanneer ik het best bepaalde acties kan inzetten. Dat maakt mij zeker meer toekomstbestendig.”
Ruben geeft aan dat zelfontwikkeling cruciaal is: “Ik ontwikkel mijzelf zowel in de breedte als in de diepte. Enerzijds doordat ik mensen in verschillende sectoren werf, anderzijds omdat we binnen Timetohire de lat hoog leggen. Hierdoor motiveren we elkaar om onszelf te blijven ontwikkelen. Als je als recruiter achterover hangt kom je niet meer mee met de markt. Je moet wel vooruit willen.”
Meer weten over futureproof recruitment?
De recruiter van de toekomst kijkt vooruit en maakt slim gebruik van de technologische ontwikkelingen. Stilstaan is geen optie. Wil jij weten of jouw recruitmentaanpak toekomstbestendig is? Download gratis ons rapport Future Proof Recruitment of neem direct contact op.
Door Sebastiaan Cové, Recruitment Specialist bij Timetohire.