1: Data-driven recruitment
De eerste recruitment trend van 2022 zal je niet verbazen. We zitten midden in een kandidaatgedreven markt, waarin de sollicitanten het voor het zeggen hebben. Zonder efficiënt en meetbaar recruitmentproces sta je eigenlijk al 1-0 achter! Naast het bijhouden van basisgegevens als doorlooptijden van vacatures, het succes van gebruikte wervingskanalen en je quality of hire, is het zaak je data nu breder in te gaan zetten. Want hoe meer inzicht in en controle je hebt over je toekomstige personeels- en kandidatenbestand, hoe beter je kunt forecasten en hoe proactiever je kunt sturen. Hoe handig zou het bijvoorbeeld zijn als je kon voorspellen welke vacatures op (korte) termijn ontstaan?
Meer weten over AI in recruitment? Download ons whitepaper over Data Driven Recruitment of lees ons blog ‘Het Ontslagalgoritme’.
2 Soft skills
Stop met het zoeken naar het schaap met de vijf poten, omdat de arbeidsmarkt krap is en we ons beseffen dat hard skills vaak prima aan te leren zijn. Soft skills, zoals competentie en leervermogen daarentegen zijn een betere voorspeller van iemands succes binnen je organisatie, en dus focussen we meer en meer op zachte vaardigheden.
Wat voor de kandidaat geldt, geldt natuurlijk ook voor jouzelf. Een recruitment trend uit ons recente onderzoek Future Proof Recruiters blijkt dat je jezelf als recruiter in deze kandidatenmarkt eigenlijk alleen kunt onderscheiden met je soft skills. In Q3 2021 is 34,3% van de markt benaderd voor een nieuwe baan, dus je bent gewild. Opvallen met je sensitiviteit, creativiteit en sociale vaardigheden is dus geen overbodige luxe.
3 Recruitment communities
In plaats van zoeken op de bekende platforms, is het zaak inzicht te krijgen in waar je kandidaten nog meer zitten. Van welke groepen zijn de ervaren IT-projectleiders met scrumervaring of mkb-adviseurs met affiniteit voor coaching lid? Om niet te breed te zoeken, wil je een rol spelen in deze smallere communities. Ga dus achterhalen welke sources er precies zijn in jouw branche en kijk hoe je hier het maximale uit gaat halen.
Er zijn zelfs recruitingbureaus en organisaties die hun hele wervingsproces of ‘werken bij’ website op communities hebben ingericht. Zoek je bijvoorbeeld Supply Chain specialisten? Richt dan een Supply Chain Community in en organiseer events en discussies speciaal voor deze doelgroep, om de logistieke toppers dicht bij je bedrijf te halen en te houden.
4 Candidate experience
De candidate journey loopt van het allereerste contactmoment tot en met het moment dat iemand ingewerkt is. De beleving van een nieuwe kandidaat stopt dus niet na het tekenen van het contract! Wil je ervoor zorgen dat zowel de pre- als onboarding vlekkeloos verloopt? Meet dan de kandidaatervaring, vraag om feedback en doe er wat mee. Om je hierbij te helpen, staat er een aantal tools tot je beschikking. Met onboarding apps van eigen bodem Appical, Talmundo of het handige platform Eloomi digitaliseer je de pre-boarding en onboarding op een intuïtieve en gebruiksvriendelijke manier.
5 Referral recruitment
Recruitment trends in 2022 hoeven niet nieuw te zijn. Wij zien dat je met Referral recruitment in 2022 echt het verschil kunt maken. Door je medewerkers in te zetten als ambassadeurs en ze te belonen voor het aanbrengen van een nieuwe medewerker sla je twee vliegen in één klap. Je haalt sneller en goedkoper de juiste mensen binnen én je geeft je huidige medewerkers waardering. Niet zo gek dus dat inmiddels 30% van de baanwisselingen in Nederland teweeggebracht wordt door referral recruitment. Referrals zijn daarnaast ook nog eens meer betrokken en ze blijven langer bij je werken. Om precies te zijn: van de referrals blijft 46% langer dan een jaar in dienst, tegenover 33% van de hires via je eigen website.
In ons blog Referral Recruitment lees je meer over alle voordelen. Ook als je onze Podcast beluistert, snap je direct waarom het steeds belangrijker wordt om nieuwe medewerkers door huidige werknemers te laten aanbevelen en binnenhalen.
6 Recruitment marketing
Door je team te versterken met vijf of tien recruiters ga je in deze concurrerende markt de wedstrijd niet winnen. Door recruitment slim te combineren met met employer branding en recruitment marketing wél. Zo bereik je namelijk een veel groter publiek dan tien recruiters ooit in één dag kunnen benaderen.
Met recruitment marketing ga je op weg naar inbound recruitment of inbound hiring, en daar draait het om in 2022. Als je uitstraalt dat je een aantrekkelijk werkgever bent, hoef je op termijn minder met vacatures te strooien en komen mensen als vanzelf naar je toe. Een unieke employee value proposition is dus het begin van succesvolle werving. Ben je eenmaal in beeld bij je doelgroep, dan is het zaak ze persoonlijk binnen te hengelen. En je beloftes waar te maken!
Voor uitgebreide tips over recruitment marketing, lees dan ons stappenplan. Hierin leggen wij in 7 stappen uit hoe jij jouw recruitment marketing tot een succes brengt.
7 Experimenteren
Dit is voor recruiters misschien wel de leukste recruitment trends van 2022. De markt staat op springen, sommige bedrijven dreigen zelfs om te vallen als ze geen nieuwe mensen kunnen vinden en meer geld is lang niet in alle gevallen een duurzame oplossing. Om het verschil te maken, moet je verder kijken dan naar wat er nu in recruitmentland gedaan wordt. Gooi eens je recruitment proces om. Organiseer bijvoorbeeld een hiring day, waarbij kandidaten in één dag door het proces heen gehaald worden. Of laat kandidaten in de lead zijn over de invulling van het proces. Wie willen zij spreken voordat ze tekenen? Steeds meer bedrijven zien ook de kracht van open hiring, waarbij harde selectiecriteria en het geijkte sollicitatieproces zoveel mogelijk worden losgelaten en je een bredere doelgroep aantrekt.
Bottom line is: probeer uit wat voor jouw organisatie werkt! Als je ieder kwartaal een paar ideeën doorvoert, leer je in hoog tempo wat werkt en wat niet.
8 Recruitment tools
We zijn er inmiddels massaal van overtuigd dat automatisering een efficiënter recruitmentproces oplevert. Geautomatiseerd sourcen bijvoorbeeld bespaart tijd en verhoogt de kwalitatieve conversie. Chatbots nemen slim de eerste screening uit handen. Vervolgens heb je ook nog tools die contactgegevens van kandidaten opsporen. Tot slot wil je als recruiter in 2022 je organische bereik maximaal vergroten, ook daar hebben je slimme tools voor.
Als sourcing tool kunnen we je Phantombuster aanraden. Hiermee source je kandidaten via social media en schraap je bruikbare contactgegevens van LinkedIn, Twitter, Instagram, Facebook en andere platforms. Ook met Contact Out of Lusha, een tool die contactgegevens van kandidaten voor je vindt, hebben wij goede ervaringen.
Dan de chatbots, die met alle liefde (ook buiten kantooruren) vragen beantwoorden, reacties geven, gesprekken inplannen of zelfs de eerste selectie voor je doen. Enkele bekende chatbots zijn Ideal, Jobpal, Tekst Recruit’s Ari, Mya en GoHire.
Tot slot willen we Hootsuite en Linkboost nog noemen. Met Hootsuite plan je content in op al je socials en Linkboost werkt perfect als organischbereikvergroter. Zelf hebben wij hiervoor ook Lempod getest maar daar zijn we minder fan van.
9 Recruitmentteam van de toekomst
We zijn aangekomen bij de laatste recruitment trend. Eerder al noemden we ons onderzoek Future Proof Recruiters. In bijbehorend rapport zie je dat de meerderheid van de 150 ondervraagde recruiters van mening is dat recruiters beter af zijn als specialist dan als generalist, zeker in iets grotere organisaties. In het ideale recruitmentteam vind je recruiters met de volgende rollen:
- Specialist op het gebied van recruitmentdata. Deze recruiters doen minder op gevoel en varen meer op data! Data is het nieuwe goud en vertellen jou waar nog veel meer potentieel kan liggen.
- Specialist op het gebied van recruitment tech. We hebben je al een aantal tools voorgeschoteld maar om slimmer te kunnen werken moet je tech-stack wel op orde zijn. Meer doen in dezelfde tijd dat is natuurlijk het doel.
- Recruitment marketing specialist. Dit doe je er niet even bij als je geen kapitaal wilt verbranden. Van employer branding tot job marketing; een specialist weet voor het laagste bedrag op je beste kanalen jouw doelgroep te bereiken met de juiste boodschap.
- Sourcing specialist. Deze tovenaar is iemand die kandidaten overal vandaan weet te vissen. In de spelonken van Google, Github of misschien Tik Tok zitten kandidaten verstopt waar jij nog nooit keken hebt.
Of je bovenstaande recruitment specialisten nu gaat zoeken of jezelf in een bepaalde richting gaat ontwikkelen, doe vooral wat bij jou past. Want linksom of rechtsom, het is aan jou ervoor te zorgen dat je klaar bent voor de toekomst!
Veel succes met het oppakken van deze recruitment trends 2022.
Door Kimberly de Jager, Lead RPO Recruiter en Sebastiaan Cové, Head of Marketing bij Timetohire.