Wat is Recruitment Marketing?
Recruitment Marketing omvat alle strategieën en tactieken die worden ingezet om je als werkgever te promoten, zodat je talent vindt, aantrekt en zo weet te boeien dat je ze uiteindelijk overtuigt om te solliciteren. De waarde die jouw organisatie heeft voor een werknemer om voor jou te werken, speelt hierbij een grote rol. Recruitment marketing lijkt in feite best veel op consumentenmarketing. Dezelfde middelen worden ingezet. Denk aan offline advertising zoals print en out of home en digital advertising via social media en bijvoorbeeld content marketing.
Wat heb je nodig?
Je hebt recruitment marketing dus nodig om eersteklas kandidaten over te houden. Maar wat komt hier allemaal bij kijken? Je hebt kennis nodig van funnels. Ook moet je zorgen voor een constante stroom aan sollicitanten. Daarnaast is het belangrijk om een positief employer brand te creëren. Dat gaat dus veel verder dan het delen van een vacature en het wachten op reacties van kandidaten.
De voordelen van recruitment marketing
- Je kunt je doelgroep gerichter aanspreken met campagnes op maat en gepersonaliseerde vacatures. Als je dit goed doet, ziet je doelgroep content die aansluit op hun behoeftes en interesses. Dit levert een hogere kwaliteit aan geschikte sollicitanten op. Doe je dit niet goed en schiet je met hagel, dan gaat een groot deel van je budget verloren.
- Employer branding: door deze doelgerichte content voelen mensen zich betrokken bij je bedrijf. Het is de enige manier om aan de reputatie van je bedrijf te werken en cruciaal in recuitment marketing. Later in de blog gaan we hier dieper op in.
- Je bereikt ook de latent zoekende kandidaten. Dit zijn mensen die niet actief op zoek zijn naar een nieuwe job, maar hier wel voor openstaan. Dit is zo’n 75% van de werkende mensen, tegenover 2-5% van de actief werkzoekenden. Dat is nogal een verschil in de grootte van je doelgroep.
- Met behulp van de juiste technologie bespaar je tijd en geld. Je trekt ook nog eens een groter publiek aan. Het rendement op je investering is dus groter.
- De resultaten zijn heel goed meetbaar en de campagnes zijn vrij makkelijk bij te stellen en aan te passen op basis van de verkregen data.
- Je maakt het je recruiters een stuk makkelijker. Hoe beter je branding is des te eerder een kandidaat met jouw recruiter het gesprek aan wil gaan. Een recruiter hoeft dus minder berichten te versturen naar potentiële kandidaten. Winst!
Verschillende onderdelen binnen recruitment marketing
- Employer branding
Employer branding gaat verder dan alleen het aantrekken van nieuw talent via een wervingscampage. Het gaat om het creëren van een fijne werkplek en het behouden en betrekken van je huidige medewerkers. Je moet er dus voor zorgen dat het imago van je bedrijf overeenkomt met de identiteit van het bedrijf. Dan ben je op de goede weg. Voor een goede employer branding strategie ben je dus afhankelijk van je medewerkers. Voor employer branding heb je een lange adem nodig, zeker als je merk nog niet heel bekend is. Je zet dit niet binnen een week op, denk eerder aan maanden en soms zelfs jaren. Je kunt het proces wel versnellen door de juist dingen te doen. Start met een goed intern en extern onderzoek. Op basis hiervan bepaal je de Employer Value Proposition. Vervolgens ontwikkel je persona’s en zet de strategie om naar de juiste communicatie.
Er zijn genoeg voorbeelden van inspirerende campagnes binnen employer branding. Denk aan deze van Ogilvy, waarbij ze op zoek gaan naar ‘the world’s greatest salesman’ en mensen laten pitchen in Cannes. Of deze campagne van Coolblue over de vacature van pakketknuffelaar en de Heinken Go Places campagne met een interactief sollicitatiegesprek die je zeker even moet doen. - Jobmarketing
Jobmarketing is het promoten van vacatures op (vaak betaalde) platformen en wordt ook wel doelgroep marketing genoemd. Hier gaat het wel over de korte termijn. Denk hierbij aan vacatures die nu en in de komende weken of maanden zo snel mogelijk ingevuld moeten worden. Gekeken wordt naar de interesses van deze doelgroep, de locatie en hun opleiding en werkervaring. Op basis hiervan wordt zo snel en effectief mogelijk de juiste doelgroep met de juiste content en tone of voice bereikt. Hier worden regelmatig fouten bij gemaakt waardoor de juiste doelgroep niet wordt bereikt maar wel een groot deel van je budget kwijt bent. Kijk goed naar je concurrenten en begin dan pas aan je eigen advertenties. - Referral recruitment
Referral recruitment betekent dat je personeel werft via je medewerkers. Je motiveert medewerkers om nieuwe collega’s aan te dragen. Zo’n 30% van de baanwisselingen vallen hieronder. Dat is nogal wat. De beste recruiters zijn dus eigenlijk gewoon je eigen medewerkers. Lees hier hoe je van referral recruitment een succes maakt. Employer branding speelt hier natuurlijk een grote rol in.
Wil je wat meer houvast en informatie? Sebastiaan zorgt ervoor dat je een beter beeld krijgt bij wat er allemaal komt kijken in zijn meest recente online masterclass over recruitment marketing, funnels, AIDA en nog veel en veel meer. Of neem deel aan Recruitment Marketing Live. Dit is een wekelijkse Live Q&A voor iedereen die vragen heeft over recruitment marketing, employer branding en jobmarketing. Iedere dinsdag om 17:00 uur via MS Teams.
Door Sebastiaan Cové, Head of Marketing bij Timetohire.