“In ten years there only will be two kinds of companies, the ones that adopted A.I. and the ones that are bankrupt.”
Bedrijven moeten zichzelf herontdekken, en dat is niet alleen van deze tijd. Kodak (van de fotorolletjes) miste de boot door niet op tijd over te gaan op digitale fotografie en slonk van ruim 100.000 fte naar een kleine 4000 fte in 20 jaar. Vandaag de dag zijn er gelukkig genoeg bedrijven die van dit soort voorbeelden hebben geleerd en terecht zijn gekomen in een transformatie. De digitale transformatie om precies te zijn. Er worden overnames gedaan, nieuwe bedrijfstakken opgezet en sales en marketing draaien overuren om ‘new business’ te genereren.
Toch slagen maar weinig bedrijven erin om deze transformatie succesvol door te komen en dat heeft een reden. De achilleshiel van digitale transformatie: recruitment. In het tijdperk van digitale transformatie is het voor bedrijven van cruciaal belang om een duidelijke recruitmentstrategie te hebben om de transformatie succesvol door te komen. Met een goed recruitment proces en een sterke strategie die aansluit bij de transformatie die jouw organisatie doormaakt, trek je de juiste talenten aan en creëer je een sterke workforce.
Het probleem
Het betreden van nieuwe markten, betekent tegelijk ook nieuwe concurrerende werkgevers, nieuwe doelgroepen, andere arbeidsvoorwaarden dan men gewend is, regelingen, CAO’s etc. Als er vanuit HR en Recruitment niet is nagedacht over deze zaken komt de transformatie tot stilstand. Werkzoekenden merken de transformatie niet op en zien het bedrijf nog steeds als iets wat het ooit was, het aanbod is niet vernieuwend of sluit niet aan bij de wensen van de nieuwe doelgroep. Het resultaat: de personeelsgroei blijft achter en aan de voorzijde komt er te weinig omzet binnen.
Als organisatie moet je dus een sterke recruitmentstrategie hebben die je meeneemt in de plannen rondom bedrijfstransformatie. Doe je dit niet dan zal het haast onmogelijk worden om in de buurt van je bedrijfsdoelstellingen te komen en loop je kansen mis.
Wat kan je ertegen doen?
Ga je als bedrijf nieuwe markten betreden of ben je hier al mee bezig maar lukt het niet om de juiste mensen aan te trekken? Succes valt of staat bij jouw recruitmentstrategie. Bij Timetohire beginnen wij altijd met deze vier punten om het tij te keren.
Ken je doelgroep
Als duidelijk is waar de organisatie heen wil, is het van belang dat je energie steekt in het doorgronden van je doelgroep. Aan alleen arbeidsmarktdata heb je niet voldoende. Het recruitmentteam moet zelf in staat zijn om te onderzoeken wat werknemers in nieuwe markten belangrijk vinden.
Zorg dat je aanbod aansluit
Wat we vaak zien gebeuren bij bedrijven in transformatie, is dat ze niets veranderen aan hun arbeidsvoorwaarden. Of het nu bewust niet gedaan wordt of onbewust, de kans dat men geen aansluiting weet te vinden bij de gewenste doelgroep is hierdoor vrij groot. Dit is één van de lastigste punten om te veranderen. Je wilt geen scheefgroei binnen de organisatie tussen oud en nieuw personeel dat opeens meer betaald krijgt of van andere voordelen gebruik kan maken. Toch zijn dit zaken die goed in overweging moeten worden genomen en te kijken welke investering deze verandering waard is. Want wat zijn de financiële gevolgen op de lange termijn als niemand bij je wil werken en de organisatie verlies begint te draaien.
Recruiters met het juiste netwerk
Als je een wervingsproject start in een compleet nieuw gebied of nieuwe markt, kan het lastig zijn om voet aan de grond te krijgen. Zelfs als je investeert in advertenties en vacaturevermeldingen, merk je misschien dat de kwaliteit van kandidaten die solliciteren niet is wat je had gehoopt. Om het juiste talent aan te trekken, heb je connecties nodig. Ook veranderen de functie-eisen, zo kan het doorgronden van technisch jargon in gespecialiseerde functies een uitdaging vormen. Door de ondersteuning van een betrouwbare partner voor talentacquisitie in te schakelen als onderdeel van jouw recruitmentstrategie, kun je deze obstakels en meer overwinnen.
Update je Employer Brand
Het opbouwen van een sterk Employer Brand kan een uitdaging zijn in nieuwe markten. Investeren in het creëren van bekendheid en het opbouwen van een positieve reputatie als werkgever is essentieel. Promotie van bedrijfscultuur, waarden en successen, en het delen van eerlijke, positieve ervaringen van huidige werknemers dragen bij aan een sterk Employer Brand. Dit helpt bij het aantrekken van talent dat goed bij jouw organisatie past en het opbouwen van vertrouwen bij potentiële kandidaten in nieuwe markten.
Het proces van digitale transformatie is niet iets wat je zomaar doorloopt. Lees hier hoe Timetohire met haar RPO oplossing een hardware bedrijf heeft geholpen om hen door de digitale transformatie heen te helpen en succesvol de juiste mensen aan trekken in nieuwe markten als Cloud en Software.
Zelf aan de slag met je recruitmentstrategie en kun je wel wat hulp gebruiken? Wij helpen je op weg.
Download het Recruitment Success Framework hieronder.