Je kunt blijven werven tot je een ons weegt, wanneer je achterdeur wagenwijd openstaat. De wereld van werken is veranderd. Sterker nog, de wereld van werken blijft veranderen. HR evolueert voortdurend en behoud van medewerkers wordt steeds uitdagender. Dit kan te maken hebben met de nieuwe generatie die de arbeidsmarkt betreedt, maar je ziet ook steeds meer aandacht ontstaan voor het werkgeluk van de werknemers in allerlei vormen. Jobhoppen is een heuse term en het gras bij de buren is altijd groener, maar dit verloop in jouw organisatie kost een hoop geld, tijd en energie die je natuurlijk liever in de groei van je bedrijf wilt investeren. Maar hoe zorg je dat nou dat mensen nooit meer bij je weg willen?
”65% van de werknemers zegt dat cultuur een van de belangrijkste redenen is waarom ze bij hun organisatie blijven.”
And they lived happily ever after
Voor het creëren en behouden van gelukkige, en daarmee productieve en betrokken, medewerkers is het inzichtelijk maken en continu optimaliseren van de People Journey (ofwel Employee Journey) een cruciaal onderdeel. Deze reis geeft inzicht in de behoeften, verwachtingen en uitdagingen van medewerkers op elk punt in hun loopbaan.
People First, dat is waar het bij Timetohire allemaal om draait, want zonder onze heroes zijn wij nergens. In de organisatie staan werkgeluk en innovatie voorop. We geloven niet in hiërarchie, maar wel in zelfsturing. Hierbij werken wij met Semco Style. Binnen de organisatie komt alles neer op vertrouwen, verantwoordelijkheid en vrijheid en werken wij in cirkels via de Holacracy werkmethode aan onze gezamenlijke bedrijfsdoelstellingen. Hiermee willen wij niet beweren dat dit ‘the only way to go’ is, maar met onze manier van werken, cultuur en structuur, scoren wij al 5 jaar op rij een gemiddelde NPS van een 8,6 – op basis van onze jaarlijkse Happiness Check en tussentijdse Happiness Checkjes.
Hoe wij dit precies aanpakken? In 5 stappen naar werkgeluk:
1. De reis opknippen in fasen
Instroom, doorstroom en uitstroom. Werving, pre-boarding, onboarding, dagelijkse werkzaamheden, ontwikkeling en vertrek. Dit helpt om specifieke kansen voor verbetering te identificeren.
2. Input verzamelen
Verzamel feedback vanuit medewerkers van verschillende momenten in de People Journey. Dit kan bijvoorbeeld door het creëren van focusgroepen of interviews af te nemen. Het is belangrijk deze gegevens te analyseren om patronen en trends te ontdekken.
3. Identificeren van knelpunten
Aan de hand van de eerder opgedane kennis kan je mogelijke pijnpunten en uitdagingen constateren die medewerkers tegenkomen tijdens hun reis gedurende de fasen.
4. Verandering en optimalisatie
Op basis van de verzamelde gegevens ook daadwerkelijk gerichte verbeteringen of veranderingen doorvoeren. Soms wordt de kennis wel ergens opgedaan, maar wordt er verder niks mee gedaan. Zonde, dit zorgt er ook voor dat medewerkers zich niet gehoord voelen. Key is het communiceren en toetsen van de mogelijke verbeteringen bij de juiste personen.
5. Meten, evalueren en optimaliseren
Implementeer het verbetervoorstel en meet de impact hiervan, dit kan door stap 2 weer te herhalen. Zien de medewerkers verschil, verandert er iets in hun werkplezier? Zo ja, lekker bezig! Zo niet, terug naar de tekentafel.
Een gelukkige en betrokken medewerker is een waardevol kapitaal voor iedere organisatie en het begrijpen van de reis is de sleutel tot succes. Bij Timetohire zijn wij trots op onze cultuur, benieuwd hoe die precies in elkaar steekt? Download ons Cultuurboek!
Meer horen over onze aanpak en onze lessons learned? Kom met ons in contact!