Sebastiaan Cové, genomineerd voor de award Meest Invloedrijke Recruitment marketeer van 2020, legt uit hoe je succesvol bent met recruitment marketing. Waar begin je, hoe bouw je campagnes op en hoe vind, raak, boei en bind je je doelgroep? Door de juiste stappen op de juiste manier te doorlopen, word ook jíj een succesvol recruitment marketeer.
Wat is recruitment marketing?
“De meest simpele definitie van recruitment marketing is dat het marketing voor het bedrijf als werkgever is. In mijn ogen is de scheidslijn tussen employer branding en recruitment marketing is flinterdun”, begint Sebastiaan. “Door continu breed naar buiten te brengen waar je als organisatie voor staat maak je jezelf gewild bij potentiële kandidaten zowel bij actief als latent zoekende. Uiteraard moet je boodschap wel resoneren met je doelgroep. ‘daar wil ik ook deel van uitmaken’, gaat je doelgroep denken. En dat is precies de bedoeling. In de marketing wereld praten we dan vaak over het innemen van een brein-positie”.
Stappenplan Recruitment Marketing
“Mensen warm krijgen voor jouw organisatie kost tijd”, gaat hij verder. “Je staat niet 1-2-3 te boek als great place to work, daar moet je wat voor doen. Overigens kom je met alleen die titel ook niet ver” Onderstaand stappenplan loodst je door het proces van recruitment marketing heen, van beginpunt tot het moment dat je zichtbaar bent.
1. Formuleer een duidelijk doel: Wat wil je bereiken? Cost per hire verlagen, aantal sollicitaties verhogen, je kandidaten funnel vergroten ect. Ben je hier nog ver vandaan? Met deze vragen begint alles. Wees heel specifiek. Bedenk welke uitdagingen je moet trotseren om je doel te bereiken.
2. Krijg je doelgroep in beeld: Wie wil je aantrekken? Een manier om dit helder te krijgen, is bijvoorbeeld het definiëren van persona’s. Hoe gedetailleerder het profiel van je ideale kandidaat is – denk aan leeftijd, woonplaats, uitdagingen op werk, frustraties huidige baan, interesses, hobby’s etc. – hoe beter je straks kunt targetten.
3. Doe een concurrentieanalyse: Hoe communiceren andere bedrijven met hun doelgroep? Hoe spreken zij kandidaten aan? Kijk vooral naar de succesvolle concurrenten die het beter doen dan jij. Van hen kun je de kunst afkijken, al doe jij het wel op je eigen manier natuurlijk. Dit kan je niet alleen wat leertijd besparen, het kan je ook helpen om op te vallen tussen de rest.
4. Definieer de klantreis: Verplaats je in de kandidaat, waar begint hij/zij met de reis? Op welke momenten komt een potentiële kandidaat in aanraking met je bedrijf? Welke ’touchpoints’ zijn er, oftewel: welke reis doorloopt hij vanaf het moment dat hij je voor het eerst ziet tot het moment van solliciteren? Antwoorden op deze vragen zijn essentieel, wil je straks een goede campagne opzetten en een mooie funnel bouwen.
5. Maak een funnel: Net als in de gewone marketing, heeft recruitment marketing een conversiefunnel. De funnel is een metafoor voor de hierboven beschreven klantreis, die uit vier fases bestaat. Door alle fases helder te hebben en logische boodschappen te formuleren – van awareness en interest tot consideration en action – kun je kandidaten straks goed door alle momenten heen begeleiden. Geef iemand die jou niet kent, de kans om aan jou en je bedrijf wennen. Voedt hen met steeds meer content vanuit verschillende invalshoeken.
6. Kies je kanaal en maak content: Je bent nu klaar om te kijken naar de vorm en inzet van je content. Welke media ga je inzetten? Kies je voor video’s, blogs of podcasts of een mix van content die elkaar opvolgt? Maak content voor alle kanalen waar je doelgroep zich bevindt en ga crossmediaal te werk. Als je én op LinkedIn én op Facebook en Instagram zichtbaar bent, is de kans dat je je doelgroep (of familie en relaties van die doelgroep) treft en er interactie ontstaat een stuk groter. Het een versterkt het ander. De volgende keer gaan we hier dieper op in zodat je succesvol kunt worden met retargetting.
7. Één is geen en Testen Testen Testen
Als je content maakt voor een advertentie bedenk dan de je met één bericht nooit je hele doelgroep aanspreekt. Maak daarom altijd verschillende versies die je tegelijk test. Test bijvoorbeeld de eerste week alleen de tekst boven een foto/ video en een week later ga je met de beste tekst verder en test je met verschillende foto’s. Vergeet niet dat dit geen geldverspilling is, je bent in feite data aan het inkopen. Bestudeer het goed en blijf continu verbeteren.
Veel gemaakte fouten bij recruitment marketing
- Te snel stoppen omdat je geen resultaat ziet.
- Te weinig consistentie. “Marketing is niets anders dan een plek innemen in het brein van de kandidaat. Ons brein herkent dingen door herhaling. Hoe vaker iemand jouw organisatie ziet en hoe herkenbaarder de boodschap, hoe bewuster hij of zij de boodschap oppikt.”
- Inside out in plaats van Outside in denken. “We denken vaak te weten wat de kandidaat wil en wat hem drijft, maar hebben we dit eigenlijk wel goed onderzocht? Check punt 2 van bovenstaand actieplan.”
- Selling the job. “We moeten niet de baan maar het gevoel verkopen. Mensen kiezen bijvoorbeeld niet per se voor een functie als developer, maar een developer kiest wél voor een bedrijf waar hij de kans krijgt met nieuwe technieken te werken of zelf concepten te bedenken.”
- Kiezen voor mainstream media. “Inmiddels weten we allemaal dat WhatsApp en Instagram van Facebook zijn, dus developers die weten hoe het zit met privacy zitten hier niet. Die zitten op Signal. Tieners bereik je bijvoorbeeld veel beter op TikTok dan op Facebook of Instagram. Ga niet te snel voor mainstream, maar maak je mediakeuze goed!
Tip tot slot
Sebastiaan heeft nog een tip tot succes. “Denk altijd na over de problemen die kandidaten in het dagelijks leven hebben en bied de oplossing, bijvoorbeeld in de vorm van een blog. Kijk naar Independer die een verhuischecklist deelt en zich zo indirect laat zien als deskundige rondom hypotheken en verzekeringen. Hetzelfde werkt bij recruitment. Wij hebben een blog over het gemiddelde salaris van een recruiter geschreven om hier tips en inzicht over te geven. Dit is een van onze best bezochte blogs, al een half jaar. Verplaats je in alledaagse problemen van je doelgroep, die passen bij jou als bedrijf, en kijk of je op die manier behulpzaam kunt zijn. Dan werf je ze niet direct voor een baan, maar ga je in hun brein zitten.”
Meer weten?
Ook actief en efficiënt aan de slag met recruitment marketing? Download hier het Recruitment Success Framework van Timetohire. Heb je hulp nodig om op gang te komen? Een mailtje naar de Sebastiaan is zo gestuurd. Misschien ben jij wel geholpen met Recruitment Process Outsourcing waar recruitment marketing een onderdeel van de oplossing kan zijn? Of je nu zelf gaat recruiten of het recruitmentproces samen met Timetohire oppakt: succesvol hunting and happy recruiting!