Een goede toevoeging hieraan is referral recruitment. Wist jij dat kandidaten die binnenkomen via referral recruitment vaak de beste kandidaten zijn? Zij blijven het langst in dienst en zijn het meest succesvol. Ze zijn in feite namelijk al gescreend door de mensen die met ze samen moeten werken.
Door dit goed aan te pakken zul je minder snel op zoek hoeven gaan naar goede kandidaten. Je time to hire én cost per hire zullen hierdoor consistent zijn en door goed contact met de kandidaten in jouw talentpool bouw je ook nog eens aan een goede candidate experience.
Het voordeel van referral recruitment is dus dat deze kandidaten vaak de beste kandidaten zijn. Maar een goede referral campagne doet meer. Door het engagement onder je collega’s te vergroten, gaat recruitment intern meer leven en dat draagt ook weer bij aan je employer brand. Een win-win dus.
Hoe begin je?
De organisatie en buitenwereld zijn aligned, de recruitment kanalen zijn geïdentificeerd en de kandidaat informatie is veilig en efficiënt toegankelijk. Vervolgens ga je ervoor zorgen dat het Applicant Tracking System (ATS) goed gevuld wordt. Ga niet lukraak te werk. Zorg er primair voor dat je ATS op een logische manier is ingedeeld, zodat je de kandidaten die jij sourced in de juiste fase aan de juiste jobs kunt hangen. Een pro-tip: richt naast de pipeline ook een talentpool in. Hier zet je alle kandidaten in die op dat moment geen interesse hebben, net te licht zijn of bijvoorbeeld niet beschikbaar zijn. Op die manier kun je heel makkelijk terugvallen op jouw pool wanneer er weer een soortgelijke vacature is.
Vergeet niet om contact te onderhouden met de kandidaten in deze pool. Zorg ervoor dat je bij ze in beeld blijft door op LinkedIn te connecten en in hun timeline te blijven verschijnen. Nodig ze uit voor events die je organiseert en stuur ze af en toe eens een berichtje. Op die manier hou je jouw talentpool warm.
Interne consistency is key
Tegelijkertijd is het zaak om je referral programma op de kaart te zetten. Uit onderzoek is gebleken dat alleen een geldbedrag niet voor méér engagement zorgt onder je collega’s. Het is dus aan jou om hier een ludieke draai aan te geven. Denk hierbij bijvoorbeeld aan een Rad van Referral, waarbij collega’s die een kandidaat hebben aangedragen punten kunnen scoren per fase waarin de kandidaat zit. Bij voldoende punten mag deze collega aan een rad draaien, waar allerlei prijzen te winnen zijn. Een bonus is dat je hier leuke content mee kan creëren, bijvoorbeeld door eens per maand een vast moment te kiezen waarop men aan het rad mag draaien en hier foto’s of video’s van te maken.
Awareness is ook nu weer key. Net als bij je talentpool. Door bij je collega’s in beeld te blijven met het referral programma zullen zij ook eerder in hun netwerk duiken om te kijken of ze nog een sterke aanvulling voor het team kennen.
Je weet nu meer over hoe belangrijk consistency binnen recruitment is. In onze volgende blog gaan we in op het 5e punt van het Recruitment Success Framework: Application. Hierin lees je wat je kunt doen om je kans te vergroten op een succesvol sollicitatieproces. Vorige blog gemist? Ga hier terug naar blog 3 over interest.