Regelmatig probeer ik op plekken te zijn waar recruiters samenkomen. Voorheen waren dat vaak meetups of congressen, tegenwoordig eerder online discussies of webinars. Een terugkerend gespreksonderwerp is hoe je als recruiter meer invloed kunt hebben op jouw organisatie. “Hoe kan ik als recruiter meer impact hebben?” of “Hoe krijgt recruitment een plekje aan de tafel waar de beslissingen worden genomen?”. Hieronder drie tips die ik voor je heb opgesteld om te groeien tot een Recruitment Business Partner.
Investeer in relaties binnen je organisatie
Nieuwsgierigheid is een eigenschap die goede recruiters van zichzelf hebben. Gebruik die eigenschap om jouw organisatie, de afdelingen, de mensen, de producten/diensten beter te leren kennen. Door interesse te tonen laat je zien dat je waardering hebt voor de mensen in jouw organisatie en het werk dat zij doen. Tegelijkertijd laat jij jezelf zien binnen jouw organisatie. Die zichtbaarheid als recruiter gaat je helpen bij de vervolgstappen. Hoe? Sluit gewoon eens aan bij meetings van de teams waarvoor je werft of doe je werk een dagje op een werkplek op die afdeling. Onthoud vooral; de collega van vandaag is de manager van morgen.
Ondersteun je organisatie strategisch en proactief
Het strategisch ondersteunen van jouw organisatie kun je op verschillende manieren doen. Ik licht er twee nader toe. Deel inzichten vanuit je eigen expertise over de arbeidsmarkt en recruitment. Denk aan kerngetallen over hoe de arbeidsmarkt zich ontwikkelt of best practices van andere organisaties. Zo zorg jij ervoor dat jouw organisatie beter geïnformeerd is en dit helpt hen met hun uitdagingen en beslissingen. Voorspel de toekomst van een hiring manager. Doe af en toe een stapje terug en denk per hiring manager na welke wervingsuitdagingen diegene gaat krijgen in de toekomst. Contacteer diegene dat je dit gesignaleerd hebt, check of dit volgens hen klopt en draag een oplossing aan. Hoe zou jij denken over iemand die een oplossing aandraagt voor een probleem dat je zelf nog niet zag?
De hiring manager is niet je belangrijkste stakeholder
Dit moeten we ons ook wat vaker realiseren. De term “Recruitment Business Partner” zegt het eigenlijk al. Niet de hiring manager is je belangrijkste stakeholder, maar de gehele business. Recruiters zijn vaak pleasers, we willen graag leveren en doen daar ons uiterste best voor, ook als een hiring manager iets onrealistisch verwacht. Jouw capaciteiten en tijd zijn waardevolle resources voor het bedrijf. Ga je die waardevolle resources besteden aan een onuitvoerbare opdracht? Door je tijd te besteden aan zaken waar je resultaat gaat behalen ben je waardevoller voor de business. Dit betekent wel dat je af en toe lastige gesprekken zult moeten voeren met een hiring manager die iets onrealistisch van je vraagt.
Lees hier meer over wie nou eigenlijk jouw doelgroep is als recruiter
Recruitment Business Partner word je niet zomaar
Als je naar bovenstaande tips kijkt dan is dat wel duidelijk. Tijd investeren in relaties en het vergroten van je zichtbaarheid, alle ontwikkelingen binnen recruitment bijhouden zodat je inzichten kunt delen, tijd reserveren om na te denken over de wervingsuitdagingen van je hiring managers, lastige gesprekken voeren met hiring managers die iets van je willen wat niet kan… Die plek aan de beslissingstafel krijgt je niet zomaar, maar je zult zien dat je nog veel succesvoller kan worden als je deze plek weet te bemachtigen.
Meer leren over recruitment? Luister dan onze podcast Het Recruitment Café of lees onze blogs over de implementatie van een nieuw ATS en de 9 recruitment trends voor 2021
Geschreven door Ruben Thenu, Recruitment Specialist bij Timetohire.