Geef informatie die de sollicitant wilt, verbeter de candidate experience
Zorg voor een persoonlijke vacaturetekst. Denk daarbij aan een foto van het team, quotes van collega’s of voorbeelden van gave projecten waar het team mee bezig is. Zorg ervoor dat het geen standaard tekst wordt die bij ieder ander bedrijf neergezet kan worden. En laat zien wie voor de vacature verantwoordelijk is. Plaats een foto en contactgegevens van de recruiter bij de vacature. Zo weet de sollicitant direct met wie contact opgenomen kan worden en maak je het persoonlijk.
Daarnaast vinden kandidaten het prettig als ze weten hoe het sollicitatieproces loopt. Maak dit inzichtelijk of vertel ze vooraf hoe het proces in elkaar zit. Onzekerheid is iets wat je het liefst zo snel mogelijk weghaalt. Bij mijn opdrachtgever Pricewise is dit op de volgende manier gevisualiseerd.
Maar het belangrijkste is: Wees eerlijk en persoonlijk in het gehele sollicitatieproces
Geef niet alleen inhoudelijk informatie over de functie, maar ook over de bedrijfscultuur. Is het bedrijf hiërarchisch of juist niet? Vergeet de mooie verkooppraatjes en zorg ervoor dat je samen het gesprek aangaat. Waar ligt iemands kracht en welke ambitie heeft de kandidaat? Wie weet kom je samen tot een betere match binnen het bedrijf.
Dat iemand nu niet geschikt is voor de baan, betekent namelijk niet dat hij of zij dit over een aantal jaar nog steeds niet is. Geef opbouwende feedback en denk met ze mee. Wie weet solliciteren ze later wel opnieuw of verspreiden ze hun positieve gevoel onder vrienden en familie.
Vraag de kandidaat om feedback
Geef feedback aan de kandidaat, maar vraag ook om feedback. Hoe heeft de kandidaat het proces ervaren? En wellicht ligt het voor de hand, maar vraag dit niet alleen aan de mensen die je aanneemt, maar juist ook aan de kandidaten die je afwijst of de kandidaten die niet voor jouw bedrijf hebben gekozen. Uit onderzoek van Starred blijkt namelijk dat 60% van de sollicitanten wel eens een negatieve candidate experience heeft beleefd. 72% heeft dit ook online gedeeld. Dit is precies wat je wilt voorkomen!
En hoe zorg je voor deze verbeterslag? Ga simpelweg het gesprek aan met de kandidaat of stuur een (anonieme) survey uit. Op deze manier kom je achter verbeterpunten en zal het traject met (toekomstige) kandidaten beter verlopen. Daarnaast waarderen kandidaten het vaak als je vraagt hoe ze het proces hebben ervaren. Is het kwaad al geschied en staat er een negatieve reactie online, neem dan altijd contact op.
En onthoud…
De indruk die een kandidaat heeft over het hele sollicitatieproces heeft impact op de employer branding. Zowel in positieve als negatieve zin. Kortom, maak het persoonlijk en blijf ontwikkelen.
Om je employer branding ook goed naar buiten te brengen hebben leggen wij je in 7 stappen uit hoe jij jouw Recruitment Marketing tot een succes brengt! Of lees onze 10 do’s and don’ts van Social Media content.
Door Wendy Bruul, Recruitment Specialist bij Timetohire.