Social media zijn al jaren een integraal onderdeel van ons leven, zowel zakelijk als privé. Het is dan ook niet gek dat een social media campagne een essentieel onderdeel is van menige Employer Branding Strategie. De meeste organisaties hebben tegenwoordig minstens een LinkedIn bedrijfspagina en vaak ook bedrijfsaccounts op Facebook en Instagram. Hoewel het plaatsen van social media content zonder twijfel een uitstekende manier is om je doelgroep te bereiken, komt het niet zonder valkuilen. Reden genoeg om vijf do’s én vijf don’ts op een rijtje te zetten.
Meer weten over succesvol sourcen op LinkedIn of Instagram gebruiken voor recruitment? Check dan een van deze blogs!
1. Do: Ken je doelgroep (en pas daar je tone op voice op aan)
Natuurlijk weet je grofweg wie je zoekt; Een organisatie in de petrochemie zoekt bijvoorbeeld Werkvoorbereiders en QHSE Managers, een ICT bedrijf zoekt Developers en Cloud Engineers, etc. Maar weet je ook waar je doelgroep zit? Vind je hen wel op LinkedIn? En zo ja; Hoe krijg je hun aandacht en houd je die vast? Wordt jouw beoogde kandidaat blij van een strakke, zakelijke lap tekst of werkt een komisch stukje content met een meme eronder beter? Ga eens in gesprek met je collega’s, de teams waarvoor je versterking zoekt en de hiring managers. Wat houdt hen bezig? Wat doen ze als ze niet aan het werk zijn? Welke content zien ze graag en waar scrollen ze hard voorbij? Stel samen met je team persona’s op en gebruik deze als uitgangspunt.
2. Don’t: Het randje opzoeken
Nu je met behulp van de persona’s hebt vastgesteld dat je doelgroep een beetje humor en gekke plaatjes op social media wel kan waarderen, ben je weer een stapje dichterbij. Hier loert echter een behoorlijk gevaar; Het risico om net even over de grens van een ander te gaan. En dat gebeurt sneller dan je denkt. Bedenk je dat een stukje geschreven tekst anders gelezen kan worden dan bedoeld, en iedereen heeft net weer andere normen en waarden. Vermijd scheldwoorden, blijf ver van stigmatisering en scheer niet je volledige doelgroep over één kam.
3. Do: Houd het leesbaar
Dit klinkt heel logisch, maar toch gaat het vaak fout. Mensen scrollen gemiddeld 90 meter per dag. Ze scrollen jouw post dus ook heel gemakkelijk voorbij. Begin je tekst met een pakkende kop. Er bestaan tegenwoordig diverse plugins waarmee je deze in een ander lettertype kan friemelen, zodat het er net iets meer uitspringt. Schrijf vervolgens een korte tekst, of gebruik korte alinea’s. Een mooie richtlijn is er eentje uit de journalistiek: De 5 W’s. En de H trouwens, die wordt nog weleens vergeten. Wie, wat, waar, wanneer, waarom en hoe. Wanneer je dit zo goed mogelijk in de eerste paar zinnen van je tekst benoemt, komt je boodschap ook heel duidelijk over.
Tip: Gebruik deze tool om je LinkedIn lettertype te veranderen.
4. Don’t: Enorme lappen tekst schrijven
Niemand zit erop te wachten om een tekst open te moeten klappen en dan een enorme berg aan woorden te zien, zeker als de tekst niet is opgedeeld in alinea’s. Wil je toch heel graag heel veel zeggen? Open met een TL;DR oftewel “Too long; didn’t read”, waarin je kort samenvat wat er in het epistel eronder te lezen is. LinkedIn heeft trouwens ook de mogelijkheid om een artikel te schrijven, waarbij heel handig de leesduur staat aangegeven. Heb je veel te vertellen? Kijk daar eens naar! Vraag je dan alsnog af of jouw volgers een kwartier de tijd pakken om jouw artikel te lezen.
5. Do: De idiot check
Niet iedereen is even sterk in spelling en grammatica, maar zelfs bij de beste schrijvers sluipt er geregeld een foutje in de tekst, wanneer je bijvoorbeeld een zin besluit aan te passen. Doe dus altijd een zogeheten idiot check; Lees je eigen tekst liefst nog een paar keer na en laat een collega jouw tekst ook nog eens nalezen. Niets zo slordig als een post met spelfouten, ontbrekende interpunctie of een zin die heel abrupt eindigt.
6. Don’t: Zonder check je collega’s citeren
Over checken gesproken: Als jij je collega om input hebt gevraagd, bijvoorbeeld wanneer je een vacature wat meer body wil geven door iemand te laten vertellen die de werkzaamheden zelf ook uitvoert, zet dat dan niet zomaar online. Er kan hier van alles fout gaan; Je hebt je collega verkeerd begrepen en citeert iets geks, je collega heeft tussen neus en lippen door een grapje gemaakt en dit schrijf je heel serieus op… Laat het je collega altijd even nalezen! Dit geldt overigens dubbel wanneer je er een foto van de betreffende collega bij wil plaatsen.
7. Do: Variëer je content
Natuurlijk wil je die lastige vacature zo goed en vaak mogelijk onder de aandacht brengen, maar als je alleen maar blijft posten over die ene rol zullen er geheid volgers afhaken. Zorg voor voldoende variatie in je content. Heb je een post ter ondersteuning van een vacature geplaatst? Top! Probeer in je volgende post eens een collega in de schijnwerpers te zetten, iets te vertellen over een klantcase of vertel enthousiast over jullie laatste (online) vrijdagmiddagborrel.
8. Don’t: Het reposten van oude content
Oke, enige nuance is hier nodig: Hoewel enigszins achterhaald, kan Throwback Thursday nog steeds leuk zijn. Bijvoorbeeld over die keer dat je enthousiast postte over jullie tiende collega, terwijl je nu, vijf jaar later, honderd man rond hebt lopen. Los daarvan is oude content natuurlijk gewoon, tja, oude content. Denk ook aan de algoritmes op social media, waarbij het delen van een eerdere post sowieso minder views genereert. Lang verhaal kort: Blijf origineel en fris.
Mis geen blog meer en meld je aan voor de maandelijkse update
Ik wil updates ontvangen9. Do: Denk outside-in
Misschien wel de lastigste van allemaal, want we willen allemaal maar wat graag content schrijven over hoe leuk en succesvol onze organisatie wel niet is. Maar is dat echt wat je doelgroep wil weten? Of willen ze vooral antwoord op de vraag what’s in it for me? Probeer dan ook vooral om deze vraag zo goed mogelijk te beantwoorden in je content.
10. Don’t: Denk inside-out
Deze kon je zien aankomen, maar het is en blijft een valkuil. Een salespitch werkt goed naar klanten toe, maar als je kandidaten wil triggeren is het minder relevant. Natuurlijk is het altijd goed om te vertellen hoe leuk de organisatie is, maar dan vooral als werkgever. Denk dus altijd outside-in.
Wij hopen dat je met deze do’s en don’ts vol frisse moed en enthousiasme social media content kan schrijven voor jouw werkgever. Wat je ook post, het is sowieso al beter dan helemaal geen interactie. Met deze tips en trucs in het achterhoofd worden je posts vast nóg leuker en succesvoller! Happy posting!
Social media posts zijn maar één, heel belangrijk, deel van je recruitmentmarketing activiteiten. Lees hier hoe je in 7 stappen tot een goed recruitmentmarketing plan komt. Mocht je naast je marketingactiviteiten op zoek zijn naar andere manieren om kandidaten te vinden? Lees dan onze blog over sourcen op LinkedIn
Door Guido den Boer, Recruitment Specialist bij Timetohire.