Hoe gaan jullie binnen Cegeka om met Covid-19 & wat zijn signaleringen binnen Recruitment?
“Thuiswerken is al een tijdje de norm. Als je kijkt naar maart 2020, was er bij ons ook een hiring freeze. Momenteel merk je daar weinig van, klanten blijven toch uitbreiden, er komen nieuwe klanten bij, kandidaten kloppen bij ons aan. We hadden in december zelfs een eindsprint met 5 nieuwe hires, erg leuk. Alsof mensen denken; Corona blijft nog wel even onder ons, we wagen nu toch die stap. Het schrikeffect is minder”, aldus Aard Knol, Corporate recruiter bij Cegeka Nederland, terwijl we praten over de effecten van Corona. Hij vervolgt: “Het aannameproces is wel anders dan voorheen, alles gaat digitaal. Ik mis een interview met een kandidaat op kantoor het meest, je wilt namelijk een band met iemand opbouwen. Dat gaat digitaal toch minder. Het is nu nog belangrijker om voldoende contact te houden en betrokken te blijven. In mijn gesprek met Aard begrijp ik dat Corona leeft binnen Cegeka. Het contact tussen collega’s is goed, mensen zijn transparant over andere ambities of headhunting, zo wordt goed gekeken hoe je het iemand meer naar de zin kunt maken en alsnog kunt behouden. Aard voegt daaraan toe: “Mensen zeggen toch wel minder hun baan bij ons op momenteel, de sfeer is goed en er is onderling veel contact, het praatje bij de koffie-machine mis je wel, maar sinds eind vorig jaar werken we met Scrum en de stand-up elke ochtend is prettig om hulp aan je team te vragen en te sparren, dat helpt.”
Hoe speelt data- en digitaal gedreven werken een rol binnen Cegeka?
Recruiters kunnen niet zonder een goed functionerend ATS-systeem. Zo ook Aard. “Wij werken met een prettig systeem, in feite onmisbaar. Mensen die je op LinkedIn aanschrijft, moeten goed bewaard worden. Talent pools bouwen en zorgen dat je bij mensen op de radar blijft staan. Zaken die je 4 maanden geleden hebt besproken goed noteren en daarop voortborduren zodra je iemand weer spreekt, soms maanden later.” Zo merken wij tijdens het gesprek, dat je als Bureau-recruiter voor dezelfde uitdagingen staat als Corporate Recruiter. We werken allebei data-gedreven. Als gevolg van het vele thuiswerken, ervaren we allebei dat data & digitaal werken de orde van de dag is. Van Skype voor Business, zijn we allemaal op Microsoft Teams overgestapt. Aard zegt hierover: “Digitalisering gaat nu nog harder. Het is net een tsunami, dat de zee eerst terugstroomt voor een er een hele grote golf komt. Volgens mij zitten we in die fase: wat voor technologie boost komt er nu aan?” Ondertussen genieten we met zijn allen nog even verder van ‘je staat op mute’ en ‘ik zit nu in een call’, veelal thuis. “Toch een verschil, van 3 schermen op kantoor, naar een kleiner schermpje thuis,” zegt Aard lachend.
Welke ontwikkelingen in recruitment-land zou jij aandacht willen geven?
Je verandert niet snel van baan en als je het doet, moet het goed voelen. Net zoals het sollicitatieproces. Aard: “De candidate experience is een mooi voorbeeld van wat we dit jaar nog meer aandacht willen geven. Tijdens het 1e en 2e gesprek kunnen kandidaten best onzeker zijn, wij noemen dit ook wel de piek-momenten. Aan ons als recruiter de taak om hen daar goed doorheen te coachen. Core business is echt om de verdieping te maken. Iemands interesses leren kennen en de persoon achter de kandidaat zien, waar wil iemand naartoe groeien: wil iemand bijvoorbeeld wel echt van baan wisselen? Iemand moet het echt als grote plus zien om voor Cegeka te willen werken en nooit het gevoel krijgen: was ik toch maar gebleven. Een te snelle beslissing zou zonde zijn. Laat je gevoel en verstand spreken: hoe blij ben je met je huidige plek. Wil je dat achter je laten en een nieuwe start maken? Soms is het beter om nog even met de switch te wachten heeft iemand meer tijd nodig. Je kunt dan altijd later opnieuw polsen, heel belangrijk als iemand dan met een goed gevoel aan Cegeka terugdenkt.” In die zin is de rol van recruiter tijdens Corona weinig veranderd. Met iemand sparren en doorvragen, verbinding en die echte duurzame match maken, willen wij recruiters het liefst. We praten even kort over het gemis van persoonlijk contact op kantoor, kandidaten de werkplek laten zien, kandidaten een middagje laten meedraaien, alles voor de ‘best feeling’. Aard sluit lachend af: “Als iemand via Teams & telefoon verliefd op Cegeka wordt, is dat zeker een goed signaal.”
Op welke manier voegt een Bureau Recruiter voor jou als Corporate Recruiter waarde toe?
Bureau Recruiters en Corporate Recruiters, verschillende werkwijzen, andere belangen, of toch niet? Aard zegt hierover: “Je kunt met een bureau sourcing power toevoegen, je bent schaalbaarder. Slim om 1 of 2 vacatures bij een bureau uit te zetten en zelf met andere vacatures bezig te gaan. Zo zit je niet in elkaars vaarwater en heeft het bureau de tijd om de rol goed in te vullen. Het is ook niet prettig als je zelf al de hele markt omkeert voordat je een vacature aan een bureau geeft.” Als business partner met elkaar samenwerken, elkaar tijd besparen en hetzelfde doel dienen, dat is ook voor een recruitmentbureau prettig. Aard vervolgt: “We willen toch allebei die rode loper voor een kandidaat uitleggen, het proces tot in de puntjes goed regelen, zorgen dat alles goed verloopt en de juiste kandidaat aannemen.” Hier kunnen wij het alleen maar mee eens zijn: samenwerken is key!
Zou je na het lezen van deze blog de mogelijkheden bij Cegeka willen verkennen of wil je door Timetohire of Metrix geholpen worden bij een recruitmentvraagstuk? Wij hebben de koffie digitaal warm dus neem gelijk contact op!
Door Minke van Dijk, Recruitment Specialist bij Metrix.