Op het moment dat ik deze eerste blog schrijf zit ik op een hotelkamer om de hoek van Times Square. De komende 3 maanden woon ik op Manhattan, New York City en werk ik dus remote vanuit het buitenland. Het heeft een lange aanloop gehad en het voelt nog steeds een beetje onwerkelijk om hier nu te zijn. De komende maanden deel ik hier mijn ervaringen over het remote werken, de hoogte- en dieptepunten, de uitdagingen en overwinningen.
“Wat vinden jullie ervan als ik in mijn eerste jaar bij Timetohire 3 maanden remote vanuit New York ga werken?
Zou jij dit durven vragen, richting het einde van het kennismakingsgesprek bij het bedrijf waar jij graag wilt werken? Als je bij Timetohire solliciteert misschien wel, ik voelde me namelijk heel erg op m’n gemak. Bij mij zat Fleur Aalbrecht tegenover me in dat gesprek. Het kennismakingsgesprek was meer een uurtje waarin gedachten werden gewisseld tussen twee recruiters. Over recruitment, het recruitmentwereldje, groeiende bedrijven en ga zo maar door.
Fleur gaf aan dat dit in principe moest kunnen, andere collega’s speelden ook met de gedachte om remote te werken of op workation te gaan. Dát is het mooie van de kernwaarden van Timetohire en onze vooruitstrevende visie op werk.
De aanloop naar mijn remote recruitment avontuur
Die was rommelig, vooral door COVID-19 omdat er internationaal steeds regels veranderden. “Travel bans” werden opgeheven en weer opnieuw ingesteld, landen gingen van geel naar groen en weer terug.
Samen met Fleur, die ondertussen mijn guardian is, besprak ik regelmatig de voortgang van alle voorbereidingen. Mijn vertrek naar New York moest natuurlijk in goed overleg met Timetohire en de klant waar ik voor werkte. Zodra het kon wilden we (mijn vriendin en ik) naar New York gaan, maar wanneer zou dat zijn? Op een bepaald moment hebben we 1 oktober als richtpunt genomen. Vanaf die datum wilden we in New York zijn en dat is met een weekje vertraging toch goed gelukt.
Wat voor recruitmentwerk kun je remote doen?
Best veel natuurlijk, daar zijn we met z’n allen wel achter gekomen in de afgelopen anderhalf jaar. Maar niet ieder project dat Timetohire doet leent zich ervoor om volledig op afstand te doen. In New York zit ik daarnaast op 6 uur tijdsverschil. Als ik hier om 8 uur ’s ochtend mijn werkdag start is het in Nederland al 14.00 uur ’s middags. Dat tijdsverschil is natuurlijk niet per se negatief, want het is voor mij nu nog gemakkelijker om in de avonduren contact te hebben met kandidaten. Als ervaren recruiter was ik tot nu toe gewend om mijn eigen projecten te doen via Timetohire. Van tevoren wist ik tegelijkertijd dat het ook kon betekenen dat ik vooral collega’s zou gaan ondersteunen op hun RPO’s. Uiteindelijk is het een mooie combinatie geworden, deels mijn eigen project voor The Selection Lab en deels het ondersteunen van mijn collega Wendy op haar project voor AUTO1.
Welke uitdagingen brengt remote werken met zich mee?
Daar ga ik de komende maanden achter komen natuurlijk, maar er zijn wel al een paar vragen die voor de hand liggen:
- Welk effect heeft het tijdsverschil in de praktijk?
- Hoe blijf ik betrokken bij de organisatie?
- Hoe kan ik de collega’s die ik ondersteun in mijn rol als guardian goed blijven ondersteunen?
- Hoe zorg ik dat ik me de komende 3 maanden blijf ontwikkelen?
De komende maanden worden op verschillende vlakken een grote ontdekkingstocht, voor mijzelf maar ook voor Timetohire. Ik neem jullie dan ook graag mee in die ontdekkingstocht met als doel om handvatten te kunnen geven in de vorm van antwoorden op de vragen hierboven en de vragen die nog gaan komen.
Over de Auteur: Met 8 jaar ervaring in recruitment kent Ruben Thenu de fijne kneepjes van het recruitmentvak ondertussen wel. Alles wat hij heeft geleerd deelt hij graag met jullie in blogs als hoe wordt ik een Recruitment Business Partner. Daarnaast deelt hij zijn kennis binnen Timetohire via zijn rol als Guardian.