Salaris recruiters is flink gestegen. Wat bied je een recruiter in 2023?

Rutger Wijsmuller & Sebastiaan Cové

Je hebt de juiste kandidaat gevonden als recruiter, maar loopt tegen een probleem aan: welk salaris past het best bij je nieuwe collega? Deze fase van het werving-en-selectieproces kan aardig lastig zijn en de kans dat jij en de recruiter in spe een andere definitie van een ‘passend loon’ hebben, is aanwezig. Wat bied je een recruiter tegenwoordig, wat zijn de verschillen tussen functies en junior-, medior- en senior salarissen en hoe zit het met secundaire arbeidsvoorwaarden als ontwikkelbudget en een auto van de zaak?

Bij Timetohire zijn we dagelijks aan de slag bij meer dan 60 klanten. Hierin merken we dat de vraag naar personeel toeneemt. En dus ook de vraag naar en waarde van recruiters. Om inzicht te creëren in wat een recruiter nu aan salaris verdient, lanceerden we ‘De Salarischecker. Een tool waarmee recruiters kregen in onder andere hun salaris ten opzichte van de markt. In deze blog zetten we de belangrijkste ondervindingen op een rijtje.

Wil jij direct weten wat je zou kunnen verdienen? Doe direct de vernieuwde salarischecker van 2023!

Het gemiddelde inkomen

Om gelijk maar met de deur in huis te vallen: het gemiddelde salaris van een recruiter in 2022 is €48.200 bruto. Hiermee verdient een recruiter meer dan het gemiddelde in Nederland van €41.100. Dit geeft echter niet een heel goed beeld over wat de recruiter die jij wil aannemen, of de rol die jij vervult gemiddeld opbrengt. Want gebaseerd op functie en ervaring bestaan er nog grote verschillen. Daarom dat het ook interessant is om te kijken naar hoe de data verschilt tussen verschillende niveaus van ervaring.

Dit betekent dat de gemiddelde recruiter bruto zo’n €4.000 euro bruto per maand ontvangt. Netto betekent dit voor een recruiter die verder belastingtechnisch geen bijzonderheden heeft dat er iets meer dan €3.000 euro overblijft.

Benieuwd wat jij netto overhoudt van het salaris wat aangegeven staat in in een vacature? Gebruik hiervoor een bruto-netto calculator zoals deze.

Salaris recruiters in verschillende functies

Hier wordt het al een stuk interessanter als het gaat om het doen van een passend aanbod. De twee meest populaire recruitment functies in Nederland, corporate recruiter en recruitment consultant, liggen erg dicht bij elkaar met een gemiddeld salaris van iets meer dan €46.360 op jaarbasis. Vervul je een managementfunctie binnen één van deze twee rollen? Dan kan je daar nog eens iets meer dan €10.000 euro bovenop gooien. 

De echte grootverdieners binnen recruitment zijn Interim recruiters en de recruiters die Interim recruiters bemiddelt. Niet heel gek aangezien die ook de functies zijn waar het meeste risico bij komt kijken. Wanneer de druk op de markt hoog is, zoals nu, is de vraag enorm en gaat het erg goed voor recruiters binnen deze rollen. Mocht de druk op de markt afnemen, zullen we zien dat het salaris van interim recruiters en de consultants mee daalt.

Salarissen van recruiters op basis van ervaring

Wil je een passend aanbod doen, is niet alleen de functie van een recruiter belangrijk, maar ook de hoeveelheid ervaring waar iemand over beschikt. Waar het gemiddelde salaris van een corporate recruiter en recruitment consultant vrijwel gelijk waren, is dit voor een senior corporate recruiter en senior recruitment consultant niet meer het geval. Een senior recruitment consultant verdient namelijk bijna €14.000 meer op jaarbasis dan een senior corporate recruiter.

Hoe krijg je dit omhoog?

Wil jij als recruiter meer verdienen, zijn er naast de harde factoren als functie en ervaring nog heel veel andere factoren die meespelen in het salaris wat iemand waard is. Eén van deze dingen is de sector waarin jij actief bent als recruiter. Een recruiter die actief is binnen ICT of Tech kan een hoger salaris vragen dan een recruiter die werkt met minder schaarse profielen. Hier tegenover staat wel dat het vaak lastiger is om dezelfde resultaten te boeken en je over meer kwaliteiten moet beschikken om de juiste mensen aan tafel te krijgen.

Ook is het mogelijk om door online trainingen en cursussen je recruitment kennis te ontwikkelen. Met een steeds groter belang van marketing binnen recruitment, kan je door jezelf hierin te specialiseren jezelf sterker positioneren tijdens een onderhandeling. Ook sourcing is een steeds belangrijker aspect in het vinden van de juiste kandidaten. Met de hoge concurrentie tussen bedrijven is het voor kleine organisaties vaak lastig om alleen te kunnen afhangen van inkomende sollicitaties. Daarom dat er veel gesourced moet worden om de wervingsbehoeftes bij te kunnen houden. 

Money talk

Wat is nu eigenlijk essentieel om in huis te hebben als werkgever wanneer je een nieuwe werknemer binnen wilt halen? En hoe verzeker je jezelf van een winnend proces? Als eerste is het aan te raden vroeg te achterhalen wat belangrijk is voor die ene kandidaat. Kom erachter wat zijn drijfveer is voor een eventuele overstap. Daarnaast weet je potentiële collega net als jij hoe het spelletje van onderhandelen werkt. Kom daarom direct met een duidelijk en decent aanbod. Vind je dit toch lastig? Het inschakelen van een Rec2Rec specialist als adviseur in dit proces is geen gek idee. Deze specialist weet precies wat reëel is, behartigt de belangen van beide partijen en kent de fijne kneepjes van het vak.

Secundaire arbeidsvoorwaarden

Ook is het een goed idee verder te kijken dan het loon. Bedenk dat vooral de nieuwe generatie moeilijk te triggeren is. Salaris is belangrijk voor deze generatie recruiters, maar secundaire arbeidsvoorwaarden spelen misschien nog wel een grotere rol. Ook zijn te veel gedragsregels en in beton gegoten procedures iets waar zij voor achteruit deinzen. Ze hechten veel waarde aan vrijheid en uitdagingen. Kom dus met nieuwerwetse voorwaarden, zoals flexibele werkuren en thuiswerkmogelijkheden. Een van onze opdrachtgevers is momenteel bezig met het testen van een vierdaagse werkweek aan de bureauzijde. Een initiatief dat de gemiddelde millennial naar verwachting wel kan waarderen.

De belangrijkste secundaire arbeidsvoorwaarde voor een recruiter uit ons onderzoek? Een auto van de zaak. Bijna de helft van de recruiters gaf aan hier het meeste waarde aan te hechten. De top drie wordt afgerond door een goede reiskostenvergoeding en een laptop en telefoonvergoeding van de zaak.

Wil je meer weten over de juridische kant? Check dan onze podcast over Arbeidsrecht! Of luister onze volledige podcast serie op Spotify, Google of Listen Notes.

Het aantal recruitment vacatures

Eerder meldden we al dat naast het salaris, ook de vraag naar recruiters flink is gestegen. Dankzij de ongekend hoge vacaturedruk die vorig jaar 143 vacatures per 100 werkzoekende droeg, kende ook het aantal recruitment vacatures een flinke stijging. Uit data van Jobfeed blijkt namelijk dat er tussen 2020 en 2021 een verdubbeling was in het aantal vacatures voor recruiters. Dit aantal steeg namelijk van ongeveer 12.500 naar meer dan 25.000 recruitment vacatures.  Geen wonder dat het salaris zo snel is meegegroeid. 


Ben jij op zoek naar een functie binnen recruitment? Kijk dan bij onze vacatures op de werkenbij of de vacatures die we vervullen bij klanten. 

Toekomstperspectief salaris recruiters

Het is de afgelopen jaren hard gegaan met het salaris van recruiters. Waar we in 2018 zagen dat een junior recruiter aan de slag ging voor rond de €1.800, was dit in 2020 al €2.300. In 2022 was het gemiddelde salaris van een junior recruiter al €2.800. Een groei van €1.000 in nog geen 5 jaar tijd dus.

Aangezien de krapte op de arbeidsmarkt de afgelopen maanden al langzaam af begint te nemen, verwachten we niet dat het salaris van recruiters in hetzelfde tempo blijft stijgen. Toch denken we niet dat een recruiter ontevreden mag zijn over de recente stijgingen.

Meer informatie? Zoals het verschil in inkomen tussen mannen en vrouwen, de opbouw van de Nederlandse recruitmentmarkt en inzichten in de prestaties van recruiters? Download dan het rapport ‘De recruitmentmarkt van 2022 in cijfers’

Geschreven door Rutger Wijsmuller, Recruitment Marketeer & Sebastiaan Cové, Head of Marketing

Don't want to miss anything?

Stay up to date

We love to share our insights from the recruitment world with you. Sign up in order to receive our newsletter.

Sign up